Buitenshuis mail versturen

Bron Seniorweb

 

Buitenshuis mail versturen

U checkt op de camping in Nederland of in het buitenland met de laptop uw e-mails. De verbinding is niet zo snel als thuis, maar het binnenhalen van berichten verloopt probleemloos. Sommige e-mails verwachten een reactie. U stelt een antwoord op en klikt op ‘Verzenden’. En dan begint het gezeur: verzenden lukt niet. Terwijl er wel e-mails blijven binnenkomen. Frustratie alom. Herkenbaar? Lees dan de mogelijke oplossingen die we geven voor dit probleem.

 

Wat is het probleem?

We lichten kort toe wat het probleem veroorzaakt. Wie dat niet interessant vindt kan dit stukje rustig overslaan en verder lezen bij de mogelijke oplossingen.

Elke provider heeft een server voor binnenkomende mails en een andere server voor uitgaande mails. Deze twee stromen zijn dus gescheiden. Als u uw e-mailprogramma instelt (op de pc, laptop, tablet of smartphone) hebt u de namen van deze servers nodig. Deze vindt u in de gegevens die u van uw provider hebt gekregen. Bij UPC ziet u bijvoorbeeld het volgende:

  • Inkomende mailserver: pop3.upcmail.nl
  • Uitgaande mailserver: smtp.upcmail.nl

Met deze kennis kunnen we het probleem eenvoudig toelichten. Veel providers beschermen hun uitgaande-mailservers. Gebruikers kunnen alleen mails versturen als ze op het netwerk van de provider zitten. Voor het binnenhalen van e-mails geldt echter: als u beschikt over de juiste inloggegevens kunt u altijd contact maken met de server voor binnengekomen mails. Dus kunt u overal en altijd e-mails ontvangen. Maar stuurt u buitenshuis e-mails dan zegt uw provider ‘sorry maar u zit niet op ons netwerk dus u mag niet bij onze server voor uitgaande mails’. De belangrijkste reden dat providers dit afschermen is om spam te voorkomen.

Oplossingen en een alternatief

We geven hieronder drie oplossingen voor het probleem, plus een alternatief. Een makkelijke oplossing (1), een moeilijke oplossing (2) en een betaalde oplossing (3).

Waarom zou u voor de moeilijke kiezen als het makkelijk kan? Dat is vooral een keuze als u per se met uw eigen mailprogramma wilt blijven werken. Dan hebt u enkel de keus voor de moeilijke oplossing. Zonder garantie dat u het aan de praat krijgt. Dus wij zouden zeggen: kies voor de makkelijke oplossing!

Het alternatief

Neem een webmailadres, zoals Gmail of Outlook.com. Met deze accounts kunt u overal en altijd mails verzenden en ontvangen. Daarnaast kunt u ze eenvoudig in uw favoriete mailprogramma instellen. Zowel op pc als laptop, als op tablet en smartphone. Bovendien kunt u (eventueel) uw huidige e-mailadres importeren in de diensten.

Oplossing 1: webmail

Dit is de meest voor de hand liggende oplossing: gebruik als u niet thuis bent de webmail van uw provider. U surft dan naar een site van uw provider en logt daar in met uw e-mailgegevens. Dus met de gebruikersnaam en het wachtwoord zoals die verstrekt zijn door uw provider (of zoals deze door uzelf zijn aangepast). Zorg er dus voor dat u deze gegevens bij de hand hebt of uit het hoofd kent. Hieronder geven we de webadressen van de webmailsites van de bekendste providers:

Oplossing 2: een smtp-server opsporen

Sommige providers staan wel toe dat u buitenshuis e-mails verstuurt, mits de instellingen goed staan. Hieronder beschrijven we voor een aantal programma’s hoe u dit doet.

Windows Mail

  • Kies in het menu Extra > Accounts.
  • Selecteer het tabblad ‘Servers’. Plaats onder ‘Server voor uitgaande mail’ een vinkje bij Voor deze server is verificatie vereist.
  • Klik daarna op Instellingen.
  • Selecteer nu de optie De instellingen van de server voor inkomende e-mail gebruiken.
  • Klik op OK.
  • Klik nogmaals op OK.

Windows Live Mail

  • Selecteer het tabblad ‘Accounts’ en klik op Eigenschappen.
  • Selecteer het tabblad ‘Servers’. Plaats onder ‘Server voor uitgaande e-mail’ een vinkje bij Voor deze server is verificatie vereist.
  • Klik daarna op Instellingen.
  • Selecteer nu de optie De instellingen van de server voor inkomende e-mail gebruiken.
  • Klik op OK.
  • Klik nogmaals op OK.

Outlook 2010

  • Klik op de oranje knop Bestand.
  • Klik op Accountinstellingen en nogmaals op Accountinstellingen.
  • Klik op de knop Wijzigen.
  • Klik op Meer instellingen.
  • Selecteer het tabblad ‘Server voor uitgaande e-mail’, plaats een vinkje bij Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist.
  • Selecteer vervolgens de optie Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail.
  • Klik op OK.

Tablets/smartphones

Aan de instellingen die u van uw mobiele provider hebt gekregen hoeft u niets te veranderen (in het artikel ‘E-mail instellen op de tablet en smartphone‘ leest u waar die instellingen zitten). Probeer of e-mails verzenden werkt. Als dit niet lukt dan dan staat uw provider het eenvoudigweg niet toe.

Staan de instellingen goed, maar kunt u geen e-mails verzenden? Dan is er nog maar één manier om het euvel te verhelpen: de smtp-server gebruiken van het netwerk waarmee u een internetverbinding maakt. Vraag deze gegevens op bij het hotel, de camping of het appartement waar u zich bevindt. U verandert dan in het programma waarmee u werkt de ‘uitgaande e-mail (SMTP)’ in de lokale smtp-server.

Oplossing 3: betaaldienst Travel SMTP

Voor de volledigheid noemen we de dienst Travel SMTP. Deze biedt, tegen betaling, toegang tot hun eigen smtp-server. Dit zorgt ervoor dat u overal en altijd mails kunt versturen. Mits u een internetverbinding hebt natuurlijk. Het goedkoopste pakket kost 16,50 euro per jaar (exclusief btw). Meer informatie over deze dienst vindt u op hun website: Travel SMTP