bericht bij afwezigheid in Outlook.com

Bent u een tijdje afwezig en kunt u de mails in Outlook.com (voorheen Hotmail) niet beantwoorden? Zet dan een afwezigheidsmelding aan.

Een afwezigheidsmelding is een bericht dat automatisch als antwoord wordt gestuurd als iemand afwezig is. In de melding staat bijvoorbeeld tot wanneer iemand weg is of hoe hij wel bereikbaar is. Veel mensen schrikken ervoor terug de afwezigheidsmelding aan te zetten. Ze zijn bang dat ze op die manier ook inbrekers laten weten dat ze niet thuis zijn. Dit berust op een enorm misverstand. Het is uiteraard de bedoeling dat u alleen bekenden laat weten dat u er niet bent. Daarom is dit standaard ingebouwd in de afwezigheidsmelding.

Momenteel is Microsoft druk doende Outlook.com te vernieuwen. Of u nog werkt met de oude versie of al over bent naar de nieuwe, is te zien aan de menubalk bovenaan. In de nieuwste versie is deze zwart.

Zet de afwezigheidsmelding zo aan in de nieuwste versie:

  • Open de website www.outlook.com.
  • Log in met uw gegevens.
  • Klik rechtsboven op de knop met het tandwiel.
  • Klik op Opties.
  • Klik onder ‘Automatische verwerking’ op Automatische antwoorden.
  • Klik op de optie Automatische antwoorden verzenden.
  • Als u dat prettig vindt kunt u een periode instellen. Bijvoorbeeld de tijd dat u met vakantie bent. Plaats in dat geval een vinkje bij Antwoorden alleen tijdens deze periode verzenden en vul een begin- en einddatum in.
  • Standaard stuurt Outlook.com de meldingen naar iedereen die u een e-mail stuurt. Dat is natuurlijk niet handig. Klik daarom op de optie Automatische antwoorden verzenden naar personen in mijn lijst met contactpersonen. Nu krijgen alleen bekenden bericht van uw afwezigheid.
  • Helemaal onderaan staat een vak waarin u de gewenste afwezigheidstekst kunt invullen.
  • Klik bovenaan op Opslaan.

Vanaf nu stuurt Outlook.com automatisch een antwoord aan de mensen die u mailen. Hebt u een periode opgegeven dan stopt de melding automatisch. Maar hebt u dat niet gedaan, dan moet u de melding zelf uitzetten. Volg daartoe de bovenstaande stappen tot u weer op ‘Opties’ hebt geklikt. Klik daarna op Geen automatische antwoorden verzenden en vervolgens op Opslaan. De automatische antwoorden worden gestopt.

Zet de afwezigheidsmelding zo aan in de oude versie van Outlook.com:

  • Open de website www.outlook.com.
  • Log in met uw gegevens.
  • Klik rechtsboven op de knop met het tandwiel.
  • Klik op Opties.
  • Diverse opties zijn te zien. Klik onder het kopje ‘Account beheren’ op Automatische antwoorden bij afwezigheid verzenden.
  • Klik in het nieuwe scherm op het ronde vakje voor Automatische antwoorden bij afwezigheid verzenden naar personen die me een e-mail hebben gestuurd.
  • Vul in het vak eronder de gewenste afwezigheidstekst in.
  • Standaard staat onder uw tekst aangevinkt dat u alleen antwoord stuurt aan contactpersonen. Haal het vinkje weg als u aan iedereen die u mailt, antwoord wilt sturen. We bevelen aan het vinkje te laten staan.
  • Klik op Opslaan.

Vanaf nu stuurt Outlook.com automatisch een antwoord aan de mensen die u mailen. Wilt u dit weer uitschakelen? Volg dan bovenstaande stappen. Klik echter op het hokje voor Geen antwoord bij afwezigheid verzenden. Klik daarna op Opslaan. De automatische antwoorden worden gestopt.

bron:Seniorweb